יום שני, 18 בינואר 2016

המון במבה בקניה!



במבה פה!

לא מזמן החלפתי מספר טלפון.
הגעתי למסקנה שלחברת הסלולר שלי יש רשת אינטרנט סלולרית דפוקה והפתרון היה להחליף חברה.
אז נופפתי לשלום לחברת Airtel ועברתי לחברת Safaricom.
חברים מהארץ הביעו פליאה על שאי אפשר לנייד את מספר הטלפון בין החברות, ובניסיון להגן על כבודן של חברות הסלולר הקנייתיות החלטתי שהגיע הזמן לספר על אחד ההישגים הגדולים ביותר באפריקה בתחום הסלולר ששמו M-pesa.
M-pesa זה קיצור של Mobile pesa (בסוואהילית, pesa זה 'כסף'). תשתית הטלפונים הניידים של חברת Safaricom משמשת כפלטפורמה כלכלית למיליוני אנשים בכלל וקנייתים בפרט. כל מנוי של חברת הטלפון יכול להפוך את הטלפון שברשותו לארנק דיגיטלי, לבצע באמצעותו תשלומים בחנויות, להעביר כסף למנויים אחרים ולקבל כסף מהם, ואפילו למשוך כסף בכספומט. וכל זה בלי חשבון בנק. ניתן לבצע המון פעולות בכל קיוסק (חושה זה לפעמים תיאור הולם יותר, ראו תמונה) שלפי הצבע שלו יודעים לאיזו חברת סלולר הוא נותן יותר שירותים: ירוק זה Safaricom ואדום זה Airtel. כולם מוכרים Bamba=כרטיסי גירוד לטעינת זמן אויר בטלפון, ונותנים גם שירותי M-pesa. 


 הרבה קנייתים מתנהלים כלכלית עם M-pesa. הם מקבלים כך משכורת, שולחים כסף למשפחה, רוכשים בחנויות ומשלמים למוסדות הממשלה.
כשהגענו לניירובי לא הבנתי מדוע אין פה חלוקת דואר. "איך אתם מקבלים את כל החשבונות?" שאלתי ונעניתי שהכל נעשה דרך הטלפון ולא שולחים כלל חשבונות בדואר. 
הכל מנוהל דרך הטלפון הנייד, חכם או טיפש כאחד.
השירות הושק ב-2007 ע"י 3 ספקיות הסלולר הגדולות בקניה וטנזניה: Vodaphone, Safaricom, Vodacom. מאז נכנס השירות לפעולה גם בדרום אפריקה, הודו ואפגניסטן, וב-2014 הושק במזרח אירופה. כל התשלומים, ההעברות, ובירורי היתרה מתבצעים באמצעות הודעות טקסט וסיסמאות וחשבון המנוי בחברת הסלולר משמש כחשבון בנק. זהו בנק ללא סניפים המאפשר ללקוחותיו לבצע פעולות בכל קיוסק ואפילו באמצעות חברים. העמלות על פעולות הן נמוכות משמעותית מאשר עמלות הבנקים, מה שמעודד את השימוש בשירות. הרעיון עלה לאחר שהתפתח בקניה מסחר בזמן אויר – אנשים היו מעבירים זה לזה זמן אוויר כשווה ערך לחוב כספי.
השירות כל כך קל ופשוט לשימוש שעד שנת 2010 הוא הפך לשירות הפינאנסי מבוסס טלפון נייד המצליח ביותר בעולם המתפתח. עד סוף שנת 2011 הוא צבר 17 מיליון משתמשים בקניה לבדה ותרם להורדת שיעור הפשיעה עקב הפחתת כמות הכסף המזומן שאנשים נשאו עימם.
כיום, חברות סלולר נוספות מציעות שירותים דומים ומספר המנויים לשירות בחברת Safaricom ירד לכ-14 מליון מנויים, ועדיין, מדובר בסכומי כסף עצומים שעוברים במערכת מדי יום והעמלות מהוות 20% מהכנסותיה של Safaricom.


ואני?
אני עדיין עם אותן הבעיות ברשת הסלולרית.
עדיין מקבלת הודעות whatsapp באיחור,
עדיין לא תמיד מצליחה להתחבר לרשת הסלולרית.
מה שאומר שסתם החלפתי מספר.
סתם השמצתי את Airtel.
כנראה מכשיר הטלפון שלי מתקשה להתרגל לקניה...


מקורות המידע לפוסט היו:

  • http://www.safaricom.co.ke/personal/m-pesa
  • http://ourmobileworld.org/post/35349373601/what-is-mpesa-how-does-it-work-how-did-it-start
  • http://www.economist.com/blogs/economist-explains/2013/05/economist-explains-18
  • חיי היומיום בניירובי... 
 
 

2 תגובות:

  1. מעבירה לכחלון.

    השבמחק
  2. תאספי את כל הקטעים לספר ומרקו יחוויר לידך. בכוננות קריאה להמשך, ד"ש לחרוצון.

    השבמחק