יום ראשון, 6 בדצמבר 2015

power to the people


אז יש לקניה את חברת החשמל שלה, ולפיכך התושבים צריכים להתמודד ברמה יומית עם בעיות באספקת החשמל. לבניינים רבים יש גנרטורים בחצר ונרות בארון לשעת צורך.

כשמחפשים דירה בניירובי, למשל, אחד הפרמטרים לפיהם נמדדים מתחמי המגורים הוא מידת המוכנות שלהם למקרה של הפסקות חשמל. במתחם בו אנחנו גרים יש גנרטור גדול שנכנס לפעולה בכל פעם שרשת החשמל נופלת. יש כ-10 שניות של המתנה בחשכה (אני אשב לי פה בחושך ואחכה...) ואז מתחדשת אספקת החשמל מהגנרטור לכל הבית.

אמרתי לכל הבית? אופס! התכוונתי כמעט לכל הבית...

ההתמודדות עם בעיות חשמל הביאה לתכנון מערכת חשמל מורכבת במתחם: ברגע שהגנרטור פועל, החשמל אכן חוזר לדירה, אבל לא לכל השקעים... התאורה תעבוד, וגם רוב שקעי החשמל, אבל דוד המים החמים, תנור האפייה ומכונת הכביסה לא יעבדו. לקח לי מעט זמן להפנים את העניין הזה ובעיקר להתאושש מהמקלחת הקפואה אליה נכנסתי אחרי שהייתי בטוחה שהדוד עבד. סימני הטראומה עודם מתפוגגים לאיטם... למדתי על איזו נורה ליד איזה שקע אני צריכה להסתכל כדי לדעת כשאני נכנסת הביתה אם אנחנו על חשמל או על גנרטור ולמדתי שנמאס מהר מאוד לכוון את השעון של המיקרוגל כל פעם מחדש.

ובכלל, במתחמנו היקר נתקלתי לראשונה במצב בו המים מדוד המים החמים מגיעים רק לחלק מן הברזים בבית. כן, כן! אם ברצוני לשטוף כלים במטבח במים חמימים, שלא לומר פושרים, עלי להדליק דוד מים מיוחד השוכן בבטחה בתוך אחד מארונות המטבח ונראה דומה בצורה חשודה ביותר לפח אשפה. לדוד הנ"ל יש מתג הפעלה מיוחד משלו שלא נמצא חלילה ליד הדוד עצמו, אלא בצד השני של המטבח. המים מתחממים מהר מאוד, יש לציין. לפעמים מהר מדי. 

מסתבר שאם עברו 26 דקות מרגע הפעלת הדוד, יהיו מים חמים לתפארת! הם יספיקו למשהו כמו 7 דקות שלמות של שטיפת כלים (מה שנקרא 'אל תבזבזו הכל באותו מקום!') ובאופן עקבי המים יהפכו למי קרח ברגע שתרצו לשטוף את הכלי שעליו יש הכי הרבה סימני שמן.

אבל חמור הרבה יותר הוא המקרה בו השארתם את הדוד דולק למשך 28 דקות, או שוד ושבר - יותר!  או אז יעלו מכיוון המרפסת קולות המזכירים משאית מקרטעת באמצע העליה לירושלים. בירור קצר לאחר הפאניקה הראשונית העלה כי ברגע שהמים רותחים בדוד, הם פשוט גולשים דרך צינור קטן (לא קטן מספיק) אל רצפת המרפסת.
למדתי בדרך הקשה שלא כדאי להשאיר שום דבר על הרצפה בבמרפסת (בעיקר נעלי בית), אלא אם אני מוכנה לשטוף אותו במים רותחים. מהצד החיובי, כבר לא צריך לשטוף רצפה במרפסת באופן יזום!

אין ספק שכל האזהרות מפני גשמי אל-ניניו העלו את רמת הכוננות בכל העיר, והגנרטורים חשובים מתמיד. אחרי הכל, בלי חשמל לא תעבוד בין היתר משאבת המים... זה לא דבר שיושב בתודעה, אבל אחרי ששמעתי מחברים שמזה כמה חודשים אין להם אספקת מים לדירה והם נאלצים להזמין פעם-פעמיים בשבוע מיכלית מים יחד עם השכנים, בואו נאמר שלמדתי להעריך מחדש שיש מים זורמים בברז.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה